me & you...

"coretan semalam, hari ini & esok untuk kenangan masa depan"

Friday, January 18, 2013

baby movement - 2 month

1) Senyuman awalan yang sebenar 

Pada bulan ini, kesemua usaha anda akan dibalas dalam bentuk senyuman yang berseri-seri, namun tiada bergigi. Senyuman pertama yang sebenar adalah satu-satu pencapaian bayi yang menyeronokkan hati ibubapa.

--> btl sgt2..senyuman pertama tu sggh indah..w/pun mama x ingt exactly bl trkh izz mula trsenyum..tp mama xkan prnh lupa senyuman @ sengihan yg brmakna tu :)

2) Minat berkembang terhadap desain yang kompleks

Menjelang usia dua bulan, bayi mula mengubah kegemarannya terhadap objek dwi-warna kepada yang lebih rumit dan halus dari segi desain, warna dan bentuk. Biarkan bayi anda melihat dan menyentuh objek ya
--> izz dh pandai tgk tv skrang..my hubby kata..die bukan paham pape lg..tp die ralit tgk colour :)
--> pastu die suke tgk menan patung wrne pink yg ayah die beli kan tu..so sweet..heheehe

3) Tidur bagi tempoh yang lebih panjang

Kebanyakan bayi pada usia dua bulan masih mahukan penyusuan di tengah malam, atau mungkin dua penyusuan. Tapi apa yang merupakan berita baik ialah, dia sudah boleh tidur untuk jangka masa yang lebih panjang dan berjaga bagi masa yang panjang juga. 
--> yg nie x brape sokong..coz pas hbs pantang hr tu..izz mcm x lena tdo jer..coz ktorg start x bedung kan die..tp bl hntr kat pengasuh die kata izz tdl lena..upenye die bedung izz..mama ayah die lama x bedung..bl ktorg bedungkan blk, baru die tdo lena..ptt la pun..hihihi..

baby movement - 1 month

1) Lihat siapa yang bercakap pelat sekarang

Bayi anda mungkin sudah boleh membuat bunyi berdeguk, bunyi-bunyi manja, berdengus dan berlagu untuk melahirkan perasaannya.
--> time nie izz br nak start brborak :)

Bayi anda sudah boleh mengecam muka anda dari usia beberapa hari lagi.

--> betul tu..izz dl pun tenung muke mama ayah die :)

Setengah bayi di usia ini sudah mula senyum apabila mereka melihat ibubapa mereka. 
--> izz baru senyum2 simpul jer..hehehe :)

2)  Bayi mendengar dan sukakan muzik

Memandangkan bayi anda berjaga untuk masa yang lebih panjang di siang hari, anda boleh menggunakan masa-masa ini untuk merangsang perkembangan derianya.
--> time sebulan nie die bnyk tdo..x kira la mlm ke siang..tp bl tdo die cpt trkejut..sensitip dgn bunyi2an..hihihi..
-->bl tdo jer cik iman pasangkan bacaan AlQuran..meluntur buluh, biar dr rebung nya :)

3) Mata boleh mengesan pergerakan objek sekarang

Apabila sudah pandai berfokus dengan kedua-dua belah mata, bayi anda sudah boleh mengikuti objek yang bergerak, iaitu satu perkara yang dia sudah melakukan untuk masa-masa yang singkat dari kelahiran lagi. 
--> sebulan penglihatan izz terhad lg..tp dh boleh jeling2 ikut arah org :)
 

sayang ^_^

Sayang apa khabar dengan mu
Di sini ku merindukan kamu
Ku harap cinta mu takkan berubah
Kerna di sini ku tetap untukmu


Sayang apa khabar dengan mu
Cobalah kamu telepon diriku
Ku rindu dengar suara indahmu
Kerna dirimulah semangat hidupku


Sayang dengarlah permintaan ku
Jangan ragu kan cintaku
Sayang percayalah apa kataku
Kerna ku sayang kamu


Sayang dengarlah permintaanku
Jaga hatimu untukku
Sayang dengarlah bisikan hatiku
Kerna ku sayang kamu


Jangan ragukan cintaku
Percaya sayangku
Jaga hatimu untukku
Ku menyayangimu
Semangat hidupku
Ku tetap untukmu
Cintaku selalu milikmu


psssttt: terkejut bl my 'cayang' nyanyikan bait2 lagu nie lam kete td..hihihi..
                   terharu sgttttt..huhuhu.. 

Monday, January 14, 2013

biar betulll !!!

hr tu time nak masuk keje..
hbs smue seluar & baju test..
dekat 2 buntil jgak la seluar & baju yg x leh nak pakai..huhuhu..

semalam tergerak nak pakai baju kurung..
sebelum nie pki seluar & skirt preggy jer..
test2..skali nye kain x muat??

ayoyoyo..
dh lm x timbang nie..
last timbang ms si cumel Izz Iman sebulan..
skrang dh 3 bln lbh..

hmmmm..
dh lama brangan nak tmbh berat..
alhamdulillah..
kini jd realiti..hihihi..
mana tak nya..
bfast mkn ns..lunch mkn ns..dinner pun ns..
lalala..

pssttt: xpe..demi si cumel ku trsayang..mama mkn bnyk pun xper ^_^   

Friday, January 11, 2013

3 month ^_^

Alhamdulillah..
4 Jan yg lepas..genap usia si cumel 3 bln :)
tp g checkup lewat skit..coz ayah nye bz..
kali nie si cumel g checkup siap bw opah & atok lg..
smp2 dh ramai..

tp Alhamdulillah..
checkuphr tu cpt lak hbs..
mayb rmi yg dtg tu ibu ngandung kot..

Alhamdulillah..
Izz Iman Mohd Irwan membesar dgn shat..
berat pun brtambah ke 6.2kg..
tinggi nye sm..mayb bln lps cpt tinggi..
bulan nie maintain..
so tggu bln dpn bape plak eks :)

Alhamdulillah..
cucuk kali nie si cumel x demam..
mungkin dh serasi ngn cucuk bln lps kot..
coz nurse kata..doz die sm..

Pasnie..
dtg lg 2 bln akn dtg..
in sha Allah..waktu umo 5 bln ^_^

cumel kan saya..hehehe




psssttt: Ya Allah..lindungi kami sekeluarga..beri kesihatan yg baik pada kami Ya Allah..
                   terima kasih atas anugerah terindah ini ^_^ 

Thursday, January 10, 2013

baby movement - 3 month

1) Menegakkan kepala dengan stabil 

Bayi anda mungkin sudah boleh mengangkatkan kepalanya semasa berbaring dan menegakkannya untuk beberapa minit. Jika diampu untuk duduk, dia mungkin boleh menegakkan kepalanya secara mantap dan lurus. Ketika dia meniarap, anda akan memerhatikan dia mengangkatkan kepala dan dada seakan-akan membuat tekan tubi ringan.

--> Alhamdulillah..Izz Iman pun dh blh angkat kepala time nie..badan die pun dh keras dh :) pastu kalo meniarap, bukan takat kepala ngn dada..kaki pun trangkat skali..hehehe..


2) Koordinasi lengan, kaki dan tangan lebih baik

Bayi anda sekarang boleh melambai-melambai tangan dan menendang kakinya. Sendi paha dan lututnya menjadi lebih lentur menyebabkan tendangannya menjadi lebih kuat. Dan jika anda mendirikannya dengan kaki terletak di lantai, dia akan menolak badannya turun dengan menggunakan kakinya. Dia boleh merapatkan kedua tangan dan membuka jari-jarinya, tapi dia akan menggunakan tangan yang digenggam rapi untuk memukul barang yang tergantung

--> mmg ligat tangan & kaki nye..kalo nak siap @ tkr kan pampers..die dh menendang2..geram je tgk tgn & kaki die yg gebu2 tu :p pastu kalo kt pegang tgn die..dr baring, die dh blg berdiri..Alhamdulillah..

3)  Pola tidur lebih terkawal

Mulai dari sekarang, ibubapa yang dahulu-nya tidak dapat tidur dengan sempurna, mula merasa lega sedikit. Menjelang tiga atau empat bulan, pola tidur anak anda mula menjadi stabil. Kebanyakan bayi pada usia ini tidak lagi bangun malam untuk menyusu, walaupun sekali sekala mereka bangun juga dan mahukan makan

--> kalo ikut kan..Izz Iman, dr kecik Alhamdulillah..pola tidur dia snts trkawal..die akan tdo awal..lps Maghrib dh nantok..then, In sha Allah..akan lena smp esok pg..tp tetap bangun menyusu 2 jam skali kot..kadang2 je die trjaga kul 3,4 pagi..duk sembang2..hehehe..

4) Jelas mengenali emak dan ayah

Menjelang tiga bulan, dan kadangkala lebih awal, bayi anda sudah menjalin hubungan rapat dengan anda dan mengenali muka anda. Dia masih suka bersenyum dengan orang yang tidak dikenali, terutama sekali jika orang itu bertentang mata dengannya dan bersuara mesra atau bercakap dengannya. Namun begitu, dia sudah mula mengetahui siapakah orang-orang dalam hidupnya dan sudah boleh menentukan siapa yang lebih disukainya antara mereka

--> btl2..cik iman perhati kan yg Izz Iman cpt kenal org..hr tu bl maklong die amik..meraung cam kene cubit..bl mama pegang blk..auto die senyap (fmly ckp Izz Iman ikut prangai cik iman bab nangis2 nie..wekkkk..

5) Mulalah membaca kepada dia sekarang

 --> yg nie on off..ikut waktu free..hehehe..tgk reaksi Izz Iman..Alhamdulillah..die mcm minat membaca :p

6) Perkembangan awal bahasa & Interaksi Dengan Org Lain

--> Izz Iman dh start membebel..interaksi ngn org lain?? hmmmm..interaksi nye nangis je la..hihihii...

cumel kan saya ^_^
pssttt: mama dh penat ar tu..smp bwh..kontot jer..lalala..

Wednesday, January 9, 2013

kekurangan ini..

" Ku akui kelemahan diri,
Ku insafi kekurangan ini,
Ku kesali kejahilan ini,
Terimalah 3x…..
Taubatku ini….. "
 
tiba2 lagu nie duk brlegar2 lam kepala..
hmmm..banyk kekurangan diri nie..
tp yg geram nye..dh tau bnyk kelemahan..ttp gak duk ulang..
kdg2 tanpa sedar..sedar2 dh trlajak..huhuhu..
kalo trlajak perahu boleh gostan blk..
kalo manusia yg trlajak..bkn leh undur ms blk kan..huhuhu..

kalo asyik mnt maaf je kat org..
mst org pun dh layan x layan jer..
walaupun sbenarnya..mohon & beri kemaafaan tu sesuatu yg baik..
walaupun kdg2 rs bukan slh kt..ttp rendahkan diri mnt maaf..xmo ar pjg2 kan.. 
  
camne eks??
camne nak ubah @ kurang kan kelemahan2 nie??

mungkin kene selalu muhasabah diri..
selalu org kene ingt kan..
tp, kalo selalu mnt tlg org ingt kan..
mst org tu pun jemu kan..huhuhu..

kene dekat kan diri lg pada DIA..
moge sentiasa dlm ingatan & lindungan dr-Nya..
In Sha Allah..
Amin.. Amin Ya Rabbal Alamin..