me & you...

"coretan semalam, hari ini & esok untuk kenangan masa depan"

Friday, October 28, 2011

alone..huhuhu

Semalam & hr nie Mr.I smbg cuti..sunyi jer rs bl die xde kat opis nie..
Kalo die kuar g site..xper lg..coz kt tau die dtg & ada kat cnie..huhuhu..
Nape la cik iman oiii..
Lately nie asyik duk touching2 jer..(nak period la nie kot..)
Xkan 10sion wat preparation kot??10sion pe nye??smue bl siap jer..
Pape yg nak touch up..touch up..dh mnt tlg kat org.. 
(mcm ko nie artist lak cik iman kan..lalala)
Ala..lg pun along tgh cuti..pe slh nye mnt tlg kan..hehehe.. 
(mekacih along, kalo smpt nnt sy tlg ye)
Mmm..sbr eks cik iman..InsyaAllah esok jmp la ngn Mr.I awk tu :)
Ha..this weekend ktorg nak p amik kursus kawen..(kali ke2 wat cik iman..hehehe)
Tapi kali nie mst la special skit..coz amik ngn org yg special..cewahhhh..lalala..
Hope smue nye brjalan lancar nnt..InsyaAllah..kalo rjn & brkesempatan..
Nnt cik iman story mory bout the kursus kawen eks ^_^

pssttt: 'double I' nye kad kawen skrang dlm progress printing..insyaAllah..kalo ikut prkiraan nxweek siap..x sabar rs nye nak tgk rupe die..w/pun simple..tp begitu brmakna..hehehe..

Friday, October 21, 2011

sabar wahai hati..

Dengan cuaca yg ala2 nak ujan nie..
Tb2 dtg lak mood2 yg x bape nak besh..huhuhu..
Mmm..sabar lah wahai hati..
Lately nie x bnyk keje..
So bl dtg keje yg agak2 melambak nie..
Mula duk menyendiri..
Keje pun agak2 remeh..so kene wat btl2..
Malas nak wat benda sama..2,3 kali..huhuhu..
Mmm..sabar lah wahai hati..
Tgh duk wat2 keje..
Dpt lak brite..2 org clicks yg sm2 leasing dh dpt jaw dr HR..
Alhamdulillah..rezeki mereka utk peroleh title "permanent"..
Cik iman tumpang hepi..


Mmm..tp biasa la..
Dalam2 hepi tu..mst de jgak sad nye..
Mmm..bl agak nye turn cik iman eks??
Smue ketentuan DIA..
Kt xtau kan..bila..kat mana..macam mana..
Mmm..sabar lah wahai hati..
InsyaAllah..de hikmah di sebalik semua ini..
Mungkin ada kemanisan di sebalik kepayahan menghadapi penantian..
Hanya doa yg mampu ku panjatkan pd Yang Maha Esa ^_^

Wednesday, October 19, 2011

menanti di syurga...

Mmm..kt hanya merancang & menjaga..
Tetapi DIA yang menentukan smuenya..
Mungkin ada hikmah d'sbalik smue ini..
Seseungguhnya DIA lbh mengetahui baik & buruk sesuatu kejadian..


Fahim..begitu teruja utk menjadi sorang abang..
Tetapi..die juga tidak mengerti yg adk nye sudah tiada..
Mungkin belum rezeki along & abg long..
Tetapi..d'sbalik kesedihan..
Ada kegembiraan d'akhr nnt..
Ada seseorang yang putih bersih akan menanti mereka d'sana kelak..
Ada seseorang yang putih bersih akan menanti umie & abie d'syurga yang abadi..


Moge dia tenang & damai di sana..
Moge along & abg long tabah & kuat hadapi ujian..

Al Fatihah...
Buat bidadari syurga..
Raudatul Aisyah...

Thursday, October 13, 2011

mencari ilmu...

Tanggungjawab Suami : 

  • Patuh kepada perintah Allah dan Rasul. Ianya bertepatan dengan Firman Allah Ta’ala dalam surah An-Nisa’ ayat 59:
    Maksudnya : “Wahai orang-orang yang beriman, taatlah kamu kepada Allah dan taatlah kamu kepada Rasulullah dan kepada “Ulil-Amri” (orang-orang yang berkuasa) dari kalangan kamu. Kemudian jika kamu berbantah-bantah (berselisihan) dalam sesuatu perkara, maka hendaklah kamu mengembalikannya kepada (Kitab) Allah (Al-Quran) dan (Sunnah) RasulNya - jika kamu benar beriman kepada Allah dan hari akhirat. Yang demikian adalah lebih baik (bagi kamu), dan lebih elok pu/a kesudahannya”.
  • Menjadi pemimpin (ketua keluarga) kepada anak dan isteri.
  • Mengajar ilmu Fardu ‘Ain kepada anak dan isteri seperti berikut :
  1. Ilmu Tauhid, supaya akidah mereka berbetulan dengan akidah Ahli Sunnah WaI-Jamaah.
  2. Ilmu Feqah, supaya ibadahnya berbetulan dengan syariat agama. 
  3. Ilmu akhlak, supaya terhiaslah kehidupannya dengan akhlak terpuji. 
  4. Ilmu Tasauf, supaya ia ikhlas dalam beramal dan dapat menjaga segala amalannya dan rasa riak, ujub dan takabbur.
  • Memberi nafkah zahir seperti makan, minuman, pakaian dan tempat tinggal dan wang dan punca usaha yang halal.
  • Memberi nafkah batin.
  • Sebagai penasihat dan pemudahcara kepada ahli keluarga.
  • Bertanggungjawab memastikan jalan dan laluan hidup mengikut lunas-lunas Islam.
  • Berlaku adil dan tidak menzalimi anak isteri.
  • Memberi keutamaan kepada urusan kebahagiaan rumahtangga.
  • Memastikan tidak berlaku sebarang kemaksiatan dalam rumahtangga.
Tanggungjawab Isteri :

  • Patuh kepada hukum Allah dan Rasul.
  • Patuh kepada perintah suami samada dalam keadaan susah dan senang kecuali yang bertentangan dengan hukum syarak.
  • Sentiasa berhias diri untuk suami sahaja.
  • Sentiasa menjaga diri dan rumahtangga.
  • Menjadi pendorong dan penasihat dalam hal kebajikan.
  • Memahami hal-hal yang digemari dan dibenci oleh suami.
  • Segala tingkahlaku dan perbuatan hendaklah menyenangkan hati suami.
  • Sentiasa mendoakan keselamatan atas suami dan keluarganya dalam setiap waktu terutama selepas sembahyang.
  • Sentiasa menambah ilmu agama dan serta amalan-amalannya dengan gemar membaca, mendengar kaset-kaset syarahan agama, menonton dan mendengar rancangan berbentuk agama di televisyen dan radio serta mengikuti majlis-majlis ta’lim.
  • Bersifat keterbukaan dan (menilai diri).
Ciri-Ciri Suami Yang Soleh :

  • Bertanggungjawab dalam memimpin rumahtangga.
  • Tidak kedekut dan bersikap sederhana di dalam perbelanjaan keluarga.
  • Kasih sayang, mesra serta mengambil berat terhadap ahli keluarga.
  • Tidak terburu-buru dalam menerima aduan, khabar-khabar angin.
  • Tidak berlaku curang.
  • Jujur serta sentiasa menepati janji terhadap anak dan isteri.
  • Sentiasa menjaga kebersihan diri zahir dan batin.
  • Mencegah perkara-perkara yang mungkar di kalangan keluarga.
Ciri-Ciri Isteri Yang Solehah :

  • Segera menyahut dan hadir apabila dipanggil oleh suami.
    Maksudnya : “Jikalau seorang lelaki mengajak isterinya ke tempat tidur, lalu isteri itu menolak kemudian suami itu bermalam dalam keadaan marah maka isterinya itu dilaknat oleh para malaikat sehingga waktu pagi”
  • Muttafaqun A’laih
  • Tidak membantah perintah suami selagi tidak bertentangan dengan hukum Syara’.
  • Tidak bermasam muka terhadap suami.
  • Sentiasa menuturkan kalimah-kalimah hasanah (yang baik-­baik).
  • Tidak membebankan suami dengan permintaan yang diluar kemampuannya.
  • Keluar rumah hendaklah dengan izin suami.
  • Berhias hanya untuk suami.
  • Menilai pengorbanan suami.
  • Tidak membenarkan orang yang tidak diizinkan oleh suarni masuk ke dalam rumah.
  • Menerima tunjuk ajar daripada suami.
  • Menghormati mertuanya serta kaum keluarga suami.
  • Sentiasa berada dalam keadaan bersih.
  • Isteri sebagai penenang dan penyeri rumahtangga.
Cabaran Hidup Suami Isteri 

Suami isteri hendaklah juga mengetahui dan bersedia menghadapi cabaran hidup sebagai suami isteri. Antaranya adalah seperti berikut:

Cabaran Dalaman :

  • Kejahilan tentang pengurusan keluarga dan rumahtangga.
  • Kekurangan persediaan untuk menjadi suami dan isteri samada dan segi umur dan kematangan.
  • Tidak memahami matlamat perkahwinan yang sebenar.
  • Tiada kemampuan fizikal.
  • Sikap penbadi semulajadi yang negatif
Cabaran Luaran :

  • Ekonomi yang tidak stabil.
  • Keadaan persekitaran yang tidak menjurus kepada kebahagiaan rumahtangga.
  • Perkahwinan yang tidak direstui oleh keluarga.
  • Berlainan budaya dan cara hidup.
  • Perkahwinan yang tidak kufu.
  • Tidak boleh menyesuaikan din.
  • Tiada kemahuan mengasuh, memelihara dan mendidik anak.
  • Pengaruh media massa yang tidak terkawal.
~ masa brkawan..macam2 dugaan..
~ masa brtunang..lagi hebat yang datang..
~ lps kahwin..kene saling 'give & take' antara satu sama lain..
~ Ya Allah..moge kami dapat harungi segala dugaan, cabaran & ujian dari-Mu..insyaAllah..amin...

Monday, October 10, 2011

nilai & mantin..

Ok..kali nie nak cit cat pasal shoping..hehehe..last saturday 'double I' g jln2 Nilai 3..konon nak kuar awal..lam kul 9 lbh gak ktorg jln..tu pun g isi pewot dl..al maklum la..nak smpn tenaga smp t/hari nie..lalala..
Kali nie cik iman yg drive..bg chance kat Mr.I rest & relax..cewahhhh..(coz esok ktorg de xtvt lg..hehehe) lg pun mmg cik iman nak drive..slalu Mr.I je drive..mn leh camtu kan..cian Mr.I..(hope feel cik iman nie smp bl2 la eks..insyaAllah) 
Ktorg ikut LEKAS jer senang..kuar pajam/nilai..xde la rs jauh sgt..cume jln nak ke Nilai 3 tu je ingt2 lupa..so kt redahhh je la..hehehe..alhamdulillah..akhirnya smp jgak..smp2 je Mr.I cam jakun..dh xtau kedai mn nak masuk dl..(ha..br tau camne upe Nilai nie..lalala) bukan Mr.I jer jd cenggitu..cik iman sendri pun xtau kedai mn nak masuk..
Cik iman ingt lg..1st kedai yg ktorg masuk 'Kedai Perkahwinan Lia'..kat cnie, brg2 die x bape nak best sgt..die nye susun atur pun cam x trsusun jer..huhuhu..so, truskan jln2 ke kedai 'Astana Mayang Sari' (eh..ye ke nm nye nie??tibai je la..hehehe..) kat cnie ktorg aim dh bunge tlur & goodies beg..tp nak survey2 dl..pastu masuk kedai sblh die..(lupa nama ape..hehehe) aim lg goodies beg..punye sonok menyevey..dh zohor upenye..so,stop for solat dl..pastu smbg blk pusing2 pas 1,1 kedai ktorg masuk..
Lunch belum lg nie..pewot memasing dh menyanyi2..lalala..tp gagah kan lg duk smbg tgk2 brg..smbl2 tu bile Mr.I nmpk kedai yg jual blind..die suh sggh..x tahan la tu tgk smue cantik2..tp blind nie smue nak kene order..xde yg ready made..pastu mahal lak tu..so, Mr.I decide nak bl kat IKEA jer nnt..(tp trjebak gak beli 1 blind tu..hehehe..tu la sape suh tny harge??kan dh kene beli..org tu siap amik kat store lg..lalala)
Dh penat brjln+menyevey..lastly, wat decision kedai mn & brg pe nak beli..ktorg sambar..bunge telur 2 kotak..goodies beg brplastic2..sabun wangi..mmm..pe lg eks??rs nye tu jer..yg cdh nye..brg yg cik iman nak xde..stok dh hbs..kalo de pun..kedai tu jual mahal..xmo2..nnt lari budget..kene cari tmpt lain..huhuhu..
Last but not least..ktorg sggh gudang carpet..Mr.I nak shoping tuk umah die..(insyaAllah..umah ktorg 2 be ^_^) uiks..masuk2 brpusing2 mata nengok bnyk no carpet dlm tu..mcm2 jns ade..Mr.I lg la..sib baik la ktorg nie dh budget bape nak kuar tuk carpet..kalo x, blh muflis tau..hehehe..suke cgt tgk Mr.I..pas dpt carpet tu..die cenyum smp tinge..tdo pun cenyum lg..hehehe..alhamdulillah..smue dh beli..time 2 go back..
Mmm..mmg cik iman dh niat..kalo sempat nak sggh Mantin..so, cik iman pun tny Mr.I.."mekasih die..coz teman cy g umah arwah paman & maknur eks" otw ke sn..rs sayu sgt..smp2 je smpg umah diaorg..mate dh brair..nmpk je umah..trus menitik airmata..jln ke umah penuh daun2 kering..(kalo dl,mst bersih je jln tu..huhuhu) pintu & tingkap smue trtutup rapat..cik iman try buka..smue kunci..windu sgt nak tgk kat dlm umah tu..huhuhu..trbayang2 diaorg lambai kat depan pintu tiap kali cik iman nak blk..windu sgt T_T

Ya Allah..moge mereka damai & tenang di sana..
Ya Allah..tempatkan mereka di kalangan org2 yg beriman & org2 yg Kau kasihi..amin...

psst: lupa plak cik iman nak snap pic time shoping2 tu..huhuhu..

Wednesday, October 5, 2011

cerita mak mah...















~ cik iman jumpa story nie kat blog "Kasih Aleeya & Kasih Amaani"..
~ sis filla..cik iman share story eks..
~ sm2 la kt renungkan..huhuhu..
~sayang mama & abah ^_^

Tuesday, October 4, 2011

duhai bakal suamiku...

"Cintailah aku dalam diam dari kejauhan dengan penuh kesederhanaan dan keikhlasan"

Duhai bakal suamiku...
Dan ketika dirimu resah dalam menanti kehadiranku, berdoalah pada Allah dan mohonlah hanya kepadaNYA dan berusahalah kerana aku hanya insan yang tiada daya upaya dan sesungguhnya Allah pemilik nyawaku...

Duhai bakal suamiku...
Dan aku mengharapkan agar dirimu memohonlah pada DIAyang berhak...Milikilah jiwaku keranaNYA...Dan milikilah hatiku dengan izin ALLAH swt...Dan milikilah cintaku, diriku kerana agamaNYA...
"Pada disaat aku jauh darimu, aku kan selalu jaga hatiku untukmu...akan aku selalu menjaga hatiku buatmu"

Kadang kala kita menyedari betapa dalamnya kita menyintai seseorang, disaat kita sedang kehilangannya...Dan kadang kala kita juga menyedari betapa perlunya cinta seseorang terhadap kita, disaat kita amat memerlukannya...

Duhai hatiku...
Namun setelah sekian lama, aku merasa lelah berharap, letih menanti sesuatu yang tidak pasti...Kerana aku merasa diberi harapan kosong dan tak pernah kamu beri jawapan...Membuatkan aku sendiri terdampar di lautan persoalan yang penuh dengan jawapan tak pasti...

Duhai bakal suamiku...
Di sini lah bermulanya perjalanan menuju destinasi yang tinggi dan mulia...Dan apabila kita sedar bahawa kita perlu berubah dan sentiasa meningkatkan diri...Inilah langkah pertama bagi mencapai apa saja bentuk kejayaan yang diimpikan...Langkah pertama ini akan mencetuskan langkah kedua dan seterusnya...

Duhai bakal suamiku...
Dan disinilah letaknya keajaiban dalam perjalanan hidup kita, hanya kita yang memulakan perjalanan ini...Asalkan kita memilih untuk mulakannya sekarang maka perjalanan ini akan bermula dan sekiranya kita ingin berhenti maka perjalanan kita juga akan terhenti..

Duhai bakal suamiku...
Engkau yang akan membimbingku..Dan engkaulah akan punyai tanggungjawab terhadap kita..Agar engkau selalu ada kekuatan di dalam dunia kita nanti..Akan aku selalu ada disampingmu Duhai bakal suamiku...


~ moge cinta, sayang & windu ini kerana Allah s.w.t...

tiap hari makin x keruan..

amboiii..bukan men lg tajuk entry kali nie..
ntah pe yg x keruan pun xtau la..huhuhu..
makin dekat event nie..macam2 dtg lam pale..
(lagi2 time ujan2 camnie..mula la nak touching jer..lalala)
kalo dulu g weding org..x rasa pape pun..
dtg semata2 mkn n tgk pelamin n baju penantin colour pe jer..
skrang nie..bl g weding org..mula la duk pk pasal event sendri..
duk pk pelamin..baju..catering..khemah..gift..
isk..smue dtg serentak lam pale nie..huhuhu..


Ya Allah..moge smue nye brjalan lancar seperti yang dirancang..
moge Kau permurahkan lagi rezki kami..
moge smue nye dalam lindungan & redha Mu Ya Allah..
Amin...